آسانسورهای 3VF

  • آسانسورهای 3VF

آسانسورهای دارای درایو کنترل سرعت یا به اصطلاح دارای Inverter که آسانسورهای VVVF یا همان 3VFنامیده می شوند، آسانسورهای تری وی اف، دارای حرکتی نرم چه در شتاب مثبت (استارت) و چه در شتاب منفی (استپ) می باشند که می توان روی نمودار سرعت زمان (V.T) حرکت آنرا بصورت منحنی نمایش داد.

برخلاف نمودار سرعت زمان آسانسورهای دوسرعته که حرکت آنها بصورت خطی و با شتاب بالا (در زمان استارت و استپ) انجام میشود و شتاب بالای حرکتی باعث ایجاد شوک به کابین و مسافرین میگردد.

  • پس نتیجه میگیریم در آسانسورهای  3VFمسافرین به دلیلی نرمی حرکت کابین آسانسور، متوجه استارت و استپ موتور آسانسور نمیشوند.

این مسئله به دلیل کنترل ولتاژ و فرکانس برق شهری توسط Inverter می باشد، به این ترتیب که فرکانس و ولتاژ اولیه ی اعمال شده از تابلو به موتور بسیار پایین بوده و به تدریج Inverter آنرا افزایش داده تا به فرکانس 50Hz (حداکثر فرکانس برق شهری) و ولتاژ 380V (حداکثر ولتاژ برق سه فاز شهری) می رساند که در نهایت موتور به حداکثر سرعت تعریف شده ی خود رسیده و تا قبل از مرحله ی دوراندازی با این سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.

  • وجود Inverter (اینورتر) در سیستم کنترل آسانسور باعث صرفه جویی در مصرف برق شهری می شود و علت آن این است که آسانسور در کورس حرکتی خود قسمتی از مسیر را (هنگام استارت و استپ) با ولتاژ پایین تر از حد نهایی (380) طی می کند، همچنین اتلاف انرژی که در آسانسورهای دوسرعته هنگام ترمز صورت می گیرد در آسانسورهای 3VFتقریبا به صفر رسیده است زیرا همانطور که میدانید در آسانسورهای دوسرعته وقتی برق به یکباره قطع می گردد ترمز مسئول متوقف ساختن موتور می باشد در صورتیکه در آسانسورهای 3VFابتدا inverter سرعت حرکت موتور را به صفر رسانده سپس ترمز فعال می شود.

این مسئله در زمان استارت نیز صادق است، یعنی وقتی سیستم کنترل فرمان بصورت ناگهانی ولتاژ 380 را اعمال میکند اینرسی کابین باعث هدر رفتن انرژی برق میشود ، در صورتیکه اگر حرکت آرامتر صورت پذیرد مقاومت کابین در برابر حرکت کاهش یافته و مصرف انرژی نیز خود به خود کاهش می یابد. در یک جمع بندی معایب استفاده از سیستم دو سرعته و مزایای سیستم 3VF  بدین شرح می باشد:

  • مزایای آسانسورهای مجهز به سیستم 3VF:
  1. کیفیت حرکتی بالا و حرکت نرم و بدون لرزش و بدون شوک حرکتی
  2. کاهش استهلاک قطعات به ویژه ترمز موتور که در سیستم دو سرعته نقش اساسی در استپ کابین دارد اما در سیستم 3VFخیر
  3. افزایش عمر مفید قطعات از جمله موتور گیربکس و سیستم تابلو فرمان
  4. کاهش سر و صدای آسانسور
  5. کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و برق
  6. عدم محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت
  • اصلاح ضریب قدرت (CosΦ) :

اختلاف فاز بین ولتاژ (v) و جریان (i) که معمولا جریان عقب تر از ولتاژ است ، باعث به وجود آمدن توان راکتیو و بازگشت این توان غیر مفید به شبکه برق مصرفی می گردد.

درنتیجه این مسئله باعث کاهش توان موتور می گردد.

در سیستمهای 3VFبه خاطر یکسو شدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن جریان و ولتاژ ، توان راکتیو به حداقل مقدار خود می رسد. و با توجه به اینکه توان موتور نسبت مستقیم با ضریب اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد در نتیجه مقدار توان اکتیو نیز بیشتر خواهد شد.

  • درایوها یا همان Inverter های با کیفیت موجود در بازار برای پیاده سازی سیستم 3VFعبارتند از :
  1. Yaskawa
  2. Danfoss
  3. Vacon
  4. Toshiba
  5. Gefran
  6. LG
  7. ZiehlAbegg
  8. RicH
  9. KEB
  10. و ..
  • چرا موتورهای  آسانسور 3VF نسبت به موتورهای آسانسور دو سرعته ارزانترند؟
  1. موتورهای دوسرعته همانطور که از نامشان پیداست دارای دو سیم پیچ برای دو سرعت مختلف می باشند( معمولا سیم پیچ اول یک متر بر ثانیه و سیم پیچ دوم نیم متر برثانیه) از سیم پیچ نیم متر بر ثانیه جهت استپ استفاده می گردد. سیم پیچ اول: U,V,W سیم پیچ دوم:U1,V1,W1
  2. موتورهای 3VF تنها دارای یک سیم پیچ می باشند ، بنابراین این مسئله باعث گرانتر شدن موتورهای دوسرعته میشود. البته این مقایسه زمانی صحیح است که موتور 3VF به انکدر مجهز نباشد تا قیمت آن افزایش یابد.

 

پیمایش به بالا